ATASI MASALAH PCOS SEKARANG DAN TINGKATKAN PELUANG ANDA UNTUK MENGANDUNG

By | March 8, 2017

Bismillah,

Assalamualaikum semua..

Hari ini, saya nak berkongsi sedikit mengenai masalah wanita yang sering melanda tapi kita kurang mengambil tahu iaitu mengenai masalah penyakit dalaman. Kalau luaran, cepat-cepat je tahu.. lepas tu siap nak cari produk atau krim yang boleh hilangkan kesan dia pulak.. heheee.. tapi bila bercerita penyakit dalaman ni, ramai yang tak ambil pusing.

Maklumlah sekarang tengah sihat.. hehe.. Tapi kena ingat, yang nampak sihat tu, belum tentu sihat. Lebih-lebih lagi kalau anda mengamalkan cara hidup yang tidak sihat, persekitaran tidak sihat, makanan yang tidak sihat.. heehee.

Saya ambil perkongsian dari blog Dr Hamid Arshat. Jadi, kalau ada masalah penyakit dalaman wanita, bolehlah jumpa beliau. Ini link blog beliau, k. SINI.

Apakah PCOS

Wanita yang gemuk, pusingan haidnya tidak teratur dan tumbuh rambut pada kaki, badan atau muka berwaspadalah mungkin anda mengalami masalah kilang ovary bengkak atau ‘polycystic ovary’.

Polycystic Ovary Syndrom atau PCOs adalah suatu keadaan di mana kilang telur atau ovari pada seseorang wanita menjadi bengkak oleh sebab benih-benih telah terperangkap dalam ovari dan tidak boleh menetas pada waktu subur.

Maka apabila berlaku keadaan seperti ini lama-kelamaan ovari akan membengkak dan menimbulkan berbagai jenis masalah kesuburan dan gangguan haid pada wanita tersebut. 

 

Gejala utama akibat PCOS ialah kemandulan, sukar untuk hamil dan bila hamil, mudah gugur. Ramai juga dikalangan pengidap PCOS yang mengalami masalah tidak datang haid untuk jangka waktu yang panjang, perdarahan haid yang banyak atau berpanjagan, masalah kegemukan/obesity dan ada yang bermasalah tumbuh rambut pada kaki dada dan muka.

Kejadian penyakit ini kian meningkat di kalangan wanita-wanita Malaysia ke taraf yang membimbangkan kerana ia menjejaskan kesuburan dan keupayaan mereka untuk hamil dan melahirkan anak

Tanda-Tanda PCOS

 

TANDA #1 : Tidak Subur Atau Mandul

  • Kebanyakan dari pesakit-pesakit PCOS datang berjumpa doktor pakar sakit puan sebab sukar hendak hamil walaupun telah lama mencuba.
  • Ada yang telah beberapa tahun berkahwin tetapi masih belum medapat zuriat.
  • Ada yang berjaya mendapat anak pertama dan gagal untuk hamil lagi selepas itu.
  • Ramai juga yang boleh hamil tetapi mudah gugur diperingkat awal kehamilan; malah ada yang berulang-ulang kali gugur.

TANDA #2 : Berbagai Jenis Gangguan Haid 

  • Tanda yang biasa ialah haid yang tidak teratur, biasanya lambat datang haid dan kadang- kadang jarak antara haid menjadi begitu jauh sekali sampai hingga 3 atau 6 bulan barulah datang haid yang berikutnya.
  • Ada setengah wanita pula sampai setahun tidak datang haid.

TANDA #3 :  Gemuk

  • Tanda lain ialah peningkatan berat badan menyebabkan wanita itu gemuk atau obese.
  • Seringkali peningkatan berat badan ini berlaku secara mendadak selepas ia berkahwin dan pada ketika itu pusingan haid pun menjadi lebih tidak teratur dan kesuburan mereka sangat kurang ataupun langsung tidak subur kerana telur tidak dapat menetas.

TANDA # 4 : Darah haid sikit atau/dan berpanjangan

  • Wanita pula mengalami selain daripada pusingan haid yang begitu panjang jangka waktunya, ialah perdarahan haid yang mungkin berlaku dengan sedikit sekali, tidak seperti biasa haid akan keluar dengan sederhana selama seminggu.
  • Tetapi wanita yang mengidap penyakit polycystic ovary akan mengalami haid yang sangat sedikit hanya menitis selama 2 atau 3 hari.
  • Ada juga di kalangan mereka yang mengalami pendarahan yang berpanjangan sampai 15 hari ataupun 30 hari tanpa henti. 

TANDA # 5 : Tumbuh rambut.

  • Setengah wanita pula tanda-tanda lain ialah tumbuh rambut pada kaki, tumbuh misai dan janggut dan juga tumbuh rambut pada bahagian tangan dan ada kalanya di bahagian dada.
  • Ini menandakan peningkatan dalam hormon lelaki dalam darah wanita tersebut.
  • Iaitu satu keadaan yang sering berlaku dikalangan pengidap penyakit polycystic ovary.

Apakah puncanya 

Sebenarnya punca bagi penyakit ini tidak diketahui. Mungkin satu keadaan semulajadi di mana terdapat kelainan atau gangguan pada enzyme yang mengawal pembentukan hormon. Oleh itu biasanya jika dikaji paras hormon dalam darah, kita dapati wanita tersebut terganggu dalam hormon kesuburan mereka iaitu tahap hormon follicle stimulating hormon FSH (normal), Luteinizing hormone LH – tinggi, hormon estrogen – tinggi, hormon progesterone – rendah, hormon progesterone – rendah, hormon testosterone (iaitu hormon lelaki) – meningkat tinggi. Adalah dipercayai bahawa peningkatan berat badan ada kaitan dengan peningkatan hormon testosterone dengan estrogen dalam darah wanita tersebut.

 

Gambar semasa scan

Gambar semasa pembedahan

Mungkin ada ciri atau pengaruh kebakaan atau keturunan dalam penyakit ini. Walau demikian faktor pemakanan iaitu dari segi tabiat dan jenis makanan yang mengandungi banyak karbohidrat dan gula, perisa dan pengawet makan mungkin mempunyai peranan penting dalam kejadian penyakit PCO.

Faktor stress atau tekanan fizikal dan mental yang timbul dari suasana tegang dalam perkerjaan dan rumah, pergeseran dan konflik dikalangan keluarga atau saudara-mara dan dalam kenderaan ketika memandu mungkin juga ada memainkan peranan dalam kejadian penyakit ini.

Supplemen Shaklee Untuk PCOS

 

1. GLA Complex

  • Mengimbangi dan mengawalaturan semula hormon-hormon wanita supaya kitaran haid kembali normal.
  • GLA membentuk prostaglandin untuk mengawal selia hormon wanita dan memperbaiki simptom seperti kesakitan semasa haid, mood swing, retensi air dan sakit payudara.

 

2. Alfalfa Complex

  • Bertindak untuk detox bagi menyingkirkan segala kotoran dalam tubuh, merawat masalah keputihan wanita dan bertindak seperti kacip fatimah bagi mengetatkan kembali keintiman wanita.

3. Omega Guard

  • PCOS menyebabkan peningkatan mendadak berat badan kepada pesakit. Dengan pengambilan omega guard, dapat membantu mengurangkan dan mengawal berat badan pesakit.
  • Pertambahan berat badan yang mendadak turut menyumbang kepada kesukaran untuk hamil.

 

4. Energizing Soy Protein

5. Vivix

6. Vitamin ACE (Vita-E Complex, Carotomax, SR Vita-C Plus)

7. Ostematrix

8. Zinc Complex

9. B Complex

 

Testimoni Pengguna Shaklee

 

 

 

 

 

 

 

 

Ini perkongsian daripada seorang pengguna Shaklee yang berjaya hamil sekalipun disahkan mempunyai PCOS. Beliau juga pernah menjalani operation kerana hamil di luar rahim (ectopic pregnancy).

” Alhamdulillah……Alhamdulillah…Alhamdulillah….Selama ni sy hanyalah pembaca setia SGL, namun hr ni sy nk berkongsi cerita dgn semua kngkawan d’sini…Sy mengandung 4mgggu, walaupun sy disahkan PCOS. Period sy regular, namun berat bdn yg b’tmbah m’gngu thp k’suburan sy. Sy t’pksa m’ngambil clomid + metmorfin ats nsht Pakar O&G. Sy xhbis lgk consume GLA +Alfalfa+Omega…dan utk pngetahuan semua pembaca jg, sy br menjalani operation pd November 2012 yg lalu krn “ectopic pregnancy”. Alhamdulillah, t’gerak hati nk cuba Shaklee ni ats nasihat Norliza Ibrahim, sy mula consume Shaklee 1 Jan 2013, smlm sy check UPT +ve. last period sy 25 Disember 2012…Ya Allah syukur.. sgt2. Kpd yg m’ngidap PCOS spt sy, In Sha Allah ada jln nya, Usaha+Doa+Ikhtiar…:) ” —

Puan A

 

Berminat untuk mendapatkan set PCOS Shaklee?

 

Untuk Belian Atas Talian Bagi Set PCOS Shaklee, Klik Butang Di Bawah

 


PENGEDAR SAH SHAKLEE MALAYSIA (SHAKLEE ID 887938)

011-3201 4534 (Sms/WhatsApp)

FatimahBtTony@gmail.com

Kedai Vitamin FatimahTony.Com (FB Page)

VivixShaklee.ByFatimah (IG)

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN: KLIK DI SINI

BOLEH TERUS DAFTAR AHLI MENGIKUT LANGKAH-LANGKAH DI SINI

ASK ME HOW OR SIGN UP HERE. (then click join now)

 

“INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN? BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..

MODAL SERENDAH RM 79.50 (SM) / RM90.10 (SS). BACA SINI UNTUK KETAHUI BAGAIMANA DAPAT  --> FREE MEMBERSHIP

PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSKLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA”

(Visited 133 times, 2 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge