Perkongsian Ibu Yang Anaknya Ada Masalah Ekzema

By | August 22, 2016

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua …

Apa itu ekzema? 

Ekzema ialah kondisi kulit yang kering dan gatal yang di sesuatu masa mengakibatkan lebih kurang 15 dan 20 peratus kanak-kanak. Ianya selalu ternampak buat pertama kali sebelum anak berusia dua tahun. Berita baik ialah kebanyakan kanak-kanak yang menghidap ekzema akan beransur pulih menjelang umur belasan tahun. Ekzema tidak dapat dipulihkan, tetapi boleh dikawal dengan rawatan yang sesuai.

 Ekzema juga dikenali sebagai ekzema atopik atau dermatitis. Atopi bermakna kecenderungan mendapat penyakit seperti ekzema, asma dan demam alergi. Kesannya sama: kulit kering, gatal, merah dan rekah, yang kadangkala meleleh cecair dan berdarah. Ruang yang lazimnya terkena ialah tangan, muka, leher, siku dan belakang lutut.

Ekzema bermakna penghalang kulit tidak berfungsi sebaik yang patut. Ini boleh membuatkan kulit bayi anda lebih senang diserang infeksi dan alergi yang boleh membuat keadaan lebih teruk.

Saya tahu ada ramai ibu-ibu diluar sana yang bayi mereka menghidapi ekzema. Kita sebagai ibu tentu susah hati kalau bayi kita asyik menangis je akibat rasa gatal yang amat.. Seperti dalam Majalah PAMA, menyatakan “Tiada ubat yang boleh mengubati ekzema sehingga pulih”.. aduh, bagaimana pula macam tu..

Tapi, ibu-ibu janganlah bimbang.. Kita tengok apa kata dari ibu-ibu hebat ini…

Testimonial no. 1

” Sejak lahir, Aisyah dah diserang Ekzema. Apa yang pasti, pasti dia akan menangis sambil menggaru kepala, leher dan bahagian lampin. Saya notice kawasan yang kerap jadi merah-merah ialah di kawasan leher, sekitar bahu dan bahagian lampin. Yang paling teruk ialah 2-3 minggu lepas, setiap malam dia bangun, mengamuk2..atai!atai!. Heran, hari tak panas, badan tak berpeluh pun apsal jadi jugak.

Apa nak buat ek. Aisyah jenis yang tidak suka telan ubat. Sebenarnya, saya dah beberapa kali bawa Aisyah berjumpa doktor. Tapi kali ini saya tidak berbuat demikian kerana, saya tahu, masalah ini akan terus berulang dan berulang, setakat sapu krim, bagi makan ubat, gatal-gatalnya tak hilang-hilang pun.

Bila tanya doktor, sebab apa dan sampai bila, doktor jawab, biasalah ekzema ni terjadi di kalangan budak-budak, tak bahaya pun, jangan risau…Emak memberi petua agar disapukan air garam pada bahagian yang gatal-gatal tu terutama di bahagian lampin. Cara ini memang berkesan tetapi hanya untuk sementara. Esok, jadi lagi, fed up! fed up!

Berpandukan pengalaman yang dikongsikan oleh Kak N tentang bagaimana beliau merawat anaknya yang ekzema, saya pun cuba cara yang sama. Saya masukkan setengah sudu kecil ESP ke dalam botol susu Aisyah. Semenjak dari hari itu Aisyah tidak lagi menjerit2 di tengah malam. Hampir 3 minggu barulah kesan merah-merah yang menggelikan itu completely hilang. Sekarang ni, saya masih continue masukkan sedikit ESP ke dalam bancuhan susunya setiap malam beserta sedikit Mealshake sekali setiap hari. Ini bagi memastikan Aisyah tidak lagi diserang keradangan kulit yang teruk.

 

Testimonial no. 2

” Begitu juga dengan keadaan Addin dan Nasa yang mempunyai masalah gegata dan ekzema. Ibu akan pastikan mereka ini minum Energizing Soy Protien (ESP) dengan bancuhan Performance Drink (PD) untuk 1-3 kali sehari dengan bancuhan yang moderate iaitu tidak terlalu pekat mahupun tidak terlalu tawar.

ESP sangat membantu mengurangkan masalah yang mereka alami, alhamdulillah.

Sepanjang penyusuan dulu mereka tidak pernah mempunyai masalah ini kerana ibu memastikan akan minum ESP 2-3 kali sehari demi memastikan susuibu cukup bernutrisi untuk mereka. Penyakit ini mula nampak apabila mereka sudah mula mengambil susu formula. Ini ketara protien yang terdapat dalam susu formula adalah bersandarkan protien haiwan. Apabila mereka kurang mengambil susu formula, simpton penyakit mereka juga berkurang dengan nyata.

_____________________________________________________

Bagaimana ibu-ibu? Masih pening dengan masalah ekzema anak anda? InsyaALLAH, jangan risau.. setiap penyakit ada penawarnya, kecuali penyakit tua dan mati.. 🙂

Bila kita baca kedua-dua testimonial di atas, kedua-duanya menggunakan ESP sebagai rawatan untuk masalah ekzema.. Tapi, sebenarnya, bukan setakat ESP sahaja yang boleh membantu masalah Ekzema.. masih ada supplemen lain lagi..

Bila kita bercerita mengenai Ekzema ni, ia bukan sekadar menyerang kanak-kanak umur 2 tahun ke atas, malahan ia boleh menyerang bayi yang masih bawah 2 tahun ke bawah.

Bagi kanak-kanak yang berumur 2 tahun ke atas, kita boleh mencampurkan ESP tadi bersama-sama susu yang dia minum.. Tapi, bagi bayi yang menyusu pada ibunya, digalakkan untuk si ibu mengambil ESP 2-3 kali sehari. Ini kerana untuk memastikan si anak mendapat protein yang secukupnya, melalui susu ibu tadi. InsyaALLAH, sebab itu, ibu-ibu yang mempunyai bayi yang ada Ekzema, digalakkan untuk mengambil ESP.

Selain itu, ibu-ibu juga boleh memandikan bayi mereka dengan Basic-H. Memadailah untuk mencampurkan 1-2 titik Basic-H ini ke dalam air mandian bayi yang mengidap ekzema ini tadi.

Bagaimana Basic-H dikatakan boleh membantu mengurangkan ekzema pada bayi?

Caranya mudah sahaja. campurkan setitik dua cecair Basic-H ini ke dalam air mandian bayi. Kemudian, mandikanlah bayi anda seperti biasa dengan menggunakan air campuran ini tadi. Di samping itu, Basic-H ini juga boleh digunakan untuk merawat kesan melecur bayi..InsyaALLAH, Basic-H ini sangat membantu.

 


BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? Untuk mengetahui harga produk shaklee, BOLEH KLIK DI SINI PENGEDAR SAH SHAKLEE MALAYSIA (SHAKLEE ID 887938)

011-3201 4534 (Sms/WhatsApp)

FatimahBtTony@gmail.com

Kedai Vitamin FatimahTony.Com (FB Page)

VivixShaklee.ByFatimah (IG)

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN: KLIK DI SINI

BOLEH TERUS DAFTAR AHLI MENGIKUT LANGKAH-LANGKAH DI SINI

ASK ME HOW OR SIGN UP HERE. (then click join now)

 

“INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN? BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..

MODAL SERENDAH RM 79.50 (SM) / RM90.10 (SS). BACA SINI UNTUK KETAHUI BAGAIMANA DAPAT  --> FREE MEMBERSHIP

PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSKLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA”

(Visited 119 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge