8 Amalan Semasa Hamil Untuk Elak Bayi Kena Jaundice

By | July 20, 2016

Assalamualaikum,



Saya pasti, setiap ibu pasti akan risau jika anak yang bakal lahir akan terkena penyakit kuning ataupun nama glamernya jaundice. Ia boleh berlaku kepada semua bayi yang baru lahir, tetapi yang membezakannya ialah, samada ia teruk ataupun berada di paras yang normal. 

Jika bacaan jaundice terlalu tinggi, kemungkinan untuk ibu yang baru bersalin di tahan di hospital untuk beberapa hari sehinggalah bacaan kuning bayi kembali rendah. 

Di katakan juga, bahawa, jika ibu hamil tu berdarah O, mereka lebih berisiko untuk mendapat anak sakit jaundice. 

Berdasarkan pengalaman saya sendiri, anak sulung saya bacaan kuningnya cuma 5. Jadi, doktor cakap, tak perlu rawatan susulan. Tetapi, yang kedua lahir, bacaan kuningnya tinggi dari 5, tapi masih bawah 10, doktor memberitahu, bahawa rawatan susulan di perlukan. Terpaksalah saya berkampung beberapa hari di hospital selepas bersalin. huhu..

Sekarang ni, bila sedang hamil kali ketiga, saya cuba mencari amalan yang boleh di amalkan, bagi membantu mengurangkan risiko untuk bayi mendapat penyakit kuning. Serik dah, bila terpaksa tidur beberapa di hospital. Tak seronok langsung. huhu..

Jom baca 8 amalan yang boleh di amalkan semasa hamil, bagi mengurangkan risiko untuk bayi mendapat penyakit kuning. Semoga bermanfaat yer. 🙂

1. Amalkan Pengambilan Buah Kurma


Cuba amalkan pengambilan buah kurma semasa perut masih kosong sebelah pagi, sekurang-kurang 7 biji sehari. Sebelum makan, jangan lupa baca Bismillah dan selawat 7 kali. Sebaik-baiknya di amalkan seawal kandungan pada trimester pertama.

2. Amalkan Madu Asli

Amalkan mengambil sesudu madu asli setiap pagi. Ia boleh di ambil sebelum memakan buah kurma. Seperti biasa, jangan lupa baca Bismillah dan selawat 7 kali sebelum anda makan. 

3. Minum Susu Kambing

Boleh di amalkan minum susu kambing setiap pagi dan juga sebelum tidur. Boleh di amalkan dari awal kehamilan.

4. Makan Buah Delima

Boleh di amalkan mengambil buah delima sebiji setiap hari. Kalau nak amalkan dari awal kehamilan pun boleh.

Saya masa anak sulung dulu, sebab susah sangat nak jumpa buah delima, saya cuma beli jus delima je. Alhamdulillah, memang nampak kesannya bila bayi lahir, bacaan kuningnya tak teruk sampai perlukan rawatan susulan. 

5. Habbatus Sauda’

Boleh di amalkan dengan menggunakan habbatus sauda’ dalam masakan.

6. Minyak Kelapa Dara


Di katakan, pengamalan minyak kelapa dara, bukan sahaja membantu mengurangkan risiko anak untuk mendapat penyakit kuning, bahkan ia juga membantu agar ibu dapat bersalin dengan mudah.

Orang kata, minyak kelapa dara ni macam selusuh jugaklah. Kalau di amalkan pada trimester ketiga, inshaAllah, ibu akan bersalin dengan mudah dan kurang sakit. 

Ramai juga kawan-kawan yang mencadangkan kepada saya untuk mengambil minyak kelapa dara ni. Saya pun tak sabar nak tunggu hamil masuk trimester ketiga. Sekarang baru masuk trimester kedua. hehe..

7. ESP Shaklee



ESP Shaklee bukan sahaja dapat membantu memberi tenaga semasa hamil, bahkan ia juga mengandungi protein yang sangat penting dalam membantu perkembangan tulang bayi.

Nak rasa lebih sedap? Boleh cuba campurkan ESP dan kurma sekaligus dan di kisar bersama. Rasanya memang sangat sedap. 

Lebih-lebih lagi, ramadhan tak lama lagi ni. Cuma tinggal beberapa hari je lagi. 🙂

8. Vitamin Semulajadi

Semasa hamil, biasanya doktor akan bekalkan beberapa jenis vitamin yang perlu di makan setiap hari. Antara vitamin yang selalu dibekalkan adalah vitamin B, asid folik dan vitamin C.

Kalau saya, saya lebih suka memilih untuk mengamalkan vitamin semulajadi Shaklee, sebab saya tahu vitamin Shaklee tak ada pewarna atau pengawet.  Vitamin Shaklee yang saya amalkan sudah pastilah Set Ibu Hamil Terbaik. 

Kalau sekarang ni, anda ada simpan obimin, cuba anda genggam obimin tersebut lama-lama, sampai terasa tapak macam lembap sikit. Perasan tak, kat tapak tangan anda, ada warna merah sama seperti warna obimin tadi. Sebab yang warna merah tu adalah pewarna tambahan. 

Kalau vitamin Shaklee, alhamdulillah, ia tidak akan meninggalkan sebarang kesan pada tapak tangan. Lagipun, vitamin Shaklee mudah terlarut di dalam tubuh. 🙂

 


BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? Untuk mengetahui harga produk shaklee, BOLEH KLIK DI SINI
PENGEDAR SAH SHAKLEE MALAYSIA (SHAKLEE ID 887938)

011-3201 4534 (Sms/WhatsApp)

FatimahBtTony@gmail.com

Kedai Vitamin FatimahTony.Com (FB Page)

VivixShaklee.ByFatimah (IG)

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN: KLIK DI SINI

BOLEH TERUS DAFTAR AHLI MENGIKUT LANGKAH-LANGKAH DI SINI

ASK ME HOW OR SIGN UP HERE. (then click join now)

 

“INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN? BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..

MODAL SERENDAH RM 79.50 (SM) / RM90.10 (SS). BACA SINI UNTUK KETAHUI BAGAIMANA DAPAT  --> FREE MEMBERSHIP

PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSKLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA”

(Visited 4,421 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge