HATI BINATANG: Bahaya Untuk Di Makan Dan Kenapa

By | May 16, 2016

Masakan hati binatang seperti hati lembu dan hati ayam, adalah antara lauk yang menjadi kegemaran ramai. Saya percaya, kalau anda taip dekat search google “Resepi Hati Lembu” atau “Resepi Hati Ayam”, sudah pasti anda dapat melihat begitu banyak senarai resepi.. betul tak? Hati lembu masak kurma… kari hati lembu .. wooww.. mesti telan air liur ni.. lebih-lebih lagi, jika anda adalah penggemar hati binatang.. heheee..

Tapi, sedar tak anda, bahawa makan hati binatang ini, sebenarnya adalah tidak elok untuk kesihatan? Tapi, kenapa? hehe.. mesti ada yang tak puas hati.. yelah kan, benda sedap tak semestinya bagus untuk kesihatan. Kadang-kadang, benda yang sedap tu sebenarnya mengundang bahaya..

Kalau masa kita sekolah dulu, sudah pasti dalam mata pelajaran sains biologi, ada menyatakan, kalau anda kekurangan vitamin B atau zat besi, nak tambah darah ke, kita kena makan hati haiwan. Lebih-lebih lagi, wanita yang tengah datang bulan atau wanita yang baru lepas bersalin. Ini adalah kerana, pada waktu ini, wanita banyak mengeluarkan darah.

Bukan itu sahaja, jika anda seorang ibu hamil, ataupun pesakit anemia, jika anda mengalami masalah HB terlalu rendah, sudah pasti doktor yang anda jumpa tu, mencadangkan anda untuk makan lauk hati haiwan.. konon-kononnya, hati haiwan ni boleh membantu meningkatkan bacaan HB..

Tapi, sedarkah anda, bahawa Nabi Muhammad s.a.w. tidak menggalakkan kita untuk makan organ dalaman haiwan. Tapi, golongan yahudi (yang mengarang buku pelajaran kita), memberitahu kononnya, bahawa hati haiwan ni bagus untuk kesihatan.. Tanya pada diri sendiri.. Nak ikut yang Nabi cakap atau nak ikut orang kafir ni?

Sebenarnya, memakan hati ayam, boleh menyebabkan otak kita menjadi lembap. Ini adalah kerana, hati merupakan tempat penyimpanan toksin berkumpul dan dineutralkan. Jadi, kepekatan toksin adalah lebih tinggi di dalam hati ayam.

Kebanyakkan ayam di pasaran ini, telah disuntik dengan bahan kimia untuk mempercepatkan tumbesarannya, kerana didorong oleh permintaan pasaran yang semakin meningkat. Bahan kimia yang merbahaya ini akan dikumpulkan di dalam hati.

 

Kandungan racun di dalam hati ayam, adalah:

  • Antibiotik tylosin
  • Penisilin
  • Oxytetracycline
  • Kanamycin

Kandungan bahan kimia di dalam hati ayam juga boleh menyebabkan kesan teratogenik, serta kesan karsinogenik.

Kesan teratogenik ini sangat merbahaya dan memberi kesan yang buruk kepada ibu hamil termasuk ibu menyusu, terutamanya kepada janin. Kandungan boleh mengalami keguguran atau bayi cacat. Manakala, kesan karsinogenik pula, boleh menyebabkan kanser.

Walaupun Nabi s.a.w menyatakannya haram, tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya.

Antara organ dalaman haiwan adalah,

  • Hati
  • Paru-paru
  • Perut
  • Hempedal
  • Buah pinggang
  • Jantung
  • Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
  • Telur ikan

p/s: Dah lama tak makan hati lembu, tak macam dulu. Dulu ambil masa pregnant anak sulung, sebab hb turun.. Tetapi, ia langsung tak berkesan.. Tapi, bila hamil anak kedua, alhamdulillah, sebab saya telah mengenali Shaklee. Semenjak saya mengamalkan vitamin Shaklee, alhamdulillah, bacaan hb sentiasa paras normal.. lebih tinggi lagi ada.. syukur sangat.. Kalau anda tengah hamil dan ingin mencuba supplemen Shaklee, bolehlah hubungi saya yer.. 🙂

 


BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? Untuk mengetahui harga produk shaklee, BOLEH KLIK DI SINI PENGEDAR SAH SHAKLEE MALAYSIA (SHAKLEE ID 887938)

011-3201 4534 (Sms/WhatsApp)

FatimahBtTony@gmail.com

Kedai Vitamin FatimahTony.Com (FB Page)

VivixShaklee.ByFatimah (IG)

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN: KLIK DI SINI

BOLEH TERUS DAFTAR AHLI MENGIKUT LANGKAH-LANGKAH DI SINI

ASK ME HOW OR SIGN UP HERE. (then click join now)

 

“INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN? BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..

MODAL SERENDAH RM 79.50 (SM) / RM90.10 (SS). BACA SINI UNTUK KETAHUI BAGAIMANA DAPAT  --> FREE MEMBERSHIP

PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSKLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA”

(Visited 573 times, 1 visits today)

One thought on “HATI BINATANG: Bahaya Untuk Di Makan Dan Kenapa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge