Atasi Masalah Skoliosis Dengan Cara Semulajadi

By | March 29, 2016

Assalamualaikum,

Biasa tak dengar masalah tulang bengkok?

Masalah tulang bengkok atau bahasa perubatan, ia di sebut sebagai skoliosis. Setakat ini, masalah skoliosis yang di laporkan di Malaysia, hampir 300,000 kes. Dan ia tidak termasuk kes yang terpendam, macam kes orang yang tak nak jumpa doktor atau mendapatkan rawatan.

Banyakkan?

scoliosis-s1-facts

 

TULANG belakang yang membengkok atau skoliosis, bukanlah satu penyakit. Ia sebaliknya rujukan yang digunakan bagi menjelaskan keadaan bengkok yang berlaku pada tulang belakang.

Secara umumnya, tulang belakang secara semula jadi sememangnya bengkok sedikit bagi membantu bahagian atas badan mengekalkan keseimbangan jajaran pelvik. Bagaimanapun, apabila terlalu bengkok, inilah yang dimaksudkan sebagai skoliosis.

 

 

Skoliosis terbahagi kepada beberapa jenis termasuk:

  • Idiopathic (punca tidak diketahui)
  • Congenital (skoliosis berlaku sejak di dalam rahim)
  • Neuromuscular (Kecacatan saraf tunjang dan otot seperti Cerebral palsymuscular dystrophy)
  • Tumour (ketumbuhan pada saraf atau tulang belakang)
  • Infection (jangkitan kuman, contohnya tuberculosis)
  • Metabolic (gangguan proses bahan kimia dalam badan contohnya osteoporosis, Ricket)
  • Mesenchymal disorders (gangguan sel tisu badan contohnya Marfan syndromeEhler-Danlos syndrome)
  • Traumatic (kecederaan)
  • Degenerative (De Novo Scoliosis)
‘Idiopathic Scoliosis’ merupakan kes skoliosis yang paling kerap saya jumpa, diikuti dengan  ‘Degenerative Scoliosis (De Novo Scoliosis)’ dan ‘Congenital Scoliosis’.

Perempuan Berisiko Tinggi Mendapat Skoliosis Berbanding Lelaki

Remaja perempuan lebih kerap dikesan dengan masalah skoliosis, terutama jenis idiopathik skoliosis iaitu satu keadaan tulang belakang yang membengkok tanpa diketahui sebabnya dan berlaku sejak kecil lagi. Tulang belakang yang membengkok ini pula membentuk seakan-akan huruf C atau pun S. 

 

Lazimnya, ia membabitkan kawasan bahagian atas belakang atau bahagian antara atas belakang dan bawah belakang badan. Bagaimanapun, ia juga mungkin hanya berlaku pada bawah belakang.

Pakar Runding Ortopedik Hospital Pakar Shah Alam, Dr Ariff Sukimin Mohd Shukri, berkata dalam beberapa jenis kes skoliosis, idiopatik skoliosis adalah yang paling biasa dikesan.

“Ia kerap kali dikesan di kalangan kanak-kanak berusia 10 hingga 16 tahun. Walaupun lelaki dan perempuan memiliki kecenderungan yang sama untuk berdepan dengan skoliosis, tetapi remaja perempuan lebih kerap dikesan dengan idiopathik skoliosis,” katanya.

Untuk remaja lelaki, masalah tulang belakang yang membengkok memerlukan pemeriksaan lanjut, malah skoliosis di kalangan lelaki ada kalanya memaparkan komplikasi daripada masalah lain.

Dr Ariff berkata, andai dibiar tanpa rawatan, waktu paling berisiko bagi pesakit ialah ketika mencecah usia akil baligh, kerana ketika itu pertumbuhan tulang pesakit sangat pantas. 

Bagi kebanyakan kes yang membabitkan kanak-kanak perempuan, masalah tulang bengkok yang tidak dirawat akan menjadi semakin teruk. Tulang akan semakin membengkok apabila pesakit itu semakin membesar sekali gus menjejaskan penampilan dan pergaulan sosial penghidapnya.

“Mengesan skoliosis mudah. Apabila pesakit membongkok, belakang badannya tidak selari. Tulang belakang yang membengkok akan menonjol,” katanya.

 

Selain itu, mereka yang berhadapan dengan masalah skoliosis mengalami masalah sakit belakang yang kronik, kaki pendek sebelah, selain bahu juga tinggi sebelah dan pinggul yang tidak selari. 

 

Pesakit yang tidak mendapat rawatan akan-akan semakin menderita seiring usianya. Tulang belakang bengkok menjejaskan jantung dan paru-paru dan menyukarkan pernafasan. Skoliosis yang progresif akan menjejaskan bahagian bawah tulang belakang (lumbar spine).

Tanda-tanda Skoliosis

1. Jarak antara tangan dengan trunk tak sama..

2. Kepala tak centre dengan badan..

3. Bahu tinggi sebelah

4. Badan sebelah belakang anda macam de bonggol sikit

5. Tulang belakang yang membengkok nampak dengan jelas..

6. Pinggang tinggi sebelah

7. Bentuk badan yang nampak tidak normal

 

Bila dah ada gejala macam atas ni, doktor akan buat 3 pemeriksaan 

1. Scoliometer screening. Ukur kelengkungan tulang.

2. X-ray dari arah belakang dan sisi badan.

3. MRI. Untuk kesan neurologi badan yang tak dapat dikesan melalui x-ray.

 

Punca Skoliosis Terjadi

1. Tidak diketahui

2. Keturunan

3. Masalah dengan saraf otot

4. Ketumbuhan

5. Cerebral palsy

6. Jatuh (kemalangan kecil atau besar)

 

Kenapa perlu risau?

Sebab, semakin hari semakin tulang tu akan membengkok.. Bila tulang belakang membengkok melebihi 50 darjah, akan menyebabkan tulang rusuk anda berubah bentuk dan menghimpit paru-paru anda.. Lalu akan menyebabkan anda sukar untuk bernafas.. Dan kemungkinan juga akan menyebabkan masalah dengan jantung anda.. Lagi satu, anda akan berasa lenguh-lenguh kat bahagian belakang badan..

Rawatan Untuk Skoliosis

Untuk yang baru kena scoliosis ni digalakkan memakai Spine Bracing Section.. Pakai spine bracing ni memang sakit sebab bracing tu keras dan akan menyebabkan rasa lenguh sebab dok tegak cam robot jer..dan bracing tu rasa macam menekan badan..

Sakit dan tak selesa mana pun, kena pakai jugak untuk mengelakkan tulang semakin membengkok dan untuk mengelakkan anda kena bedah dan masuk besi kat tulang belakang tu..

 

Dan kalau pakai tu kena ada appointment ngan doktor 6 bulan sekali.. [even dah kena bedah pun still de appointment ngan doktor]

Kalau nak bebas wat aktiviti lasak, lebih baik pakai Spine Bracing tu.. Kalau dah kena bedah, korang memang sangat2 tak bebas wat aktiviti lasak kegemaran korang..Memang jiwa kacau kalau tak bebas lakukan aktiviti feveret…

 

 

Rawatan Alternatif Dengan Supplement Semulajadi

vivix-dan-bahannya12

Vivix kaya dengan Polifenol dan Resveratrol. Vivix mengandungi ramuan botani Shaklee unggul  iaitu Polygonum Cuspidatum, Muscadine Grape, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan Polifenol. Polifenol ialah kumpulan fitokimia berasaskan tumbuh-tumbuhan dengan kebaikan antioksidan dan berkesan melambatkan penuaan sel.

Shaklee Collagen Powder 4000 mg  proprietari RSS (Red Snipper Scale) Collagen, kolagen yang berkualiti tinggi dan sangat ringan hingga 1000 Dalton yang dapat menyerap dengan mudah oleh badan dan dapat membantu kepada peningkatan sintesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan.

Mempunyai gabungan bahan-bahan yang sangat efektif dan terbukti berkesan untuk menyokong pergerakan, fleksibiliti dan fungsi sendi yang sihat. Diperbuat daripada bahan-bahan yang bertindak pantas untuk membekalkan khasiat pemakanan kepada sendi. 100% berasaskan tumbuhan dan mineral.

Mengandungi nutrient termasuklah  Kalsium,Vitamin D, Magnesium dan pelbagai khasiat lain untuk membina dan mengekalkan tulang yang kuat. Membentuk tulang dan gigi yang kuat, 1000mg element kalsium, 400mg Magnesium 400IU Vitamin D untuk menggalakkan penyerapan kalsium.

 

Testimoni Skoliosis

 

 


BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? Untuk mengetahui harga produk shaklee, BOLEH KLIK DI SINI PENGEDAR SAH SHAKLEE MALAYSIA (SHAKLEE ID 887938)

011-3201 4534 (Sms/WhatsApp)

FatimahBtTony@gmail.com

Kedai Vitamin FatimahTony.Com (FB Page)

VivixShaklee.ByFatimah (IG)

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN: KLIK DI SINI

BOLEH TERUS DAFTAR AHLI MENGIKUT LANGKAH-LANGKAH DI SINI

ASK ME HOW OR SIGN UP HERE. (then click join now)

 

“INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN? BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..

MODAL SERENDAH RM 79.50 (SM) / RM90.10 (SS). BACA SINI UNTUK KETAHUI BAGAIMANA DAPAT  --> FREE MEMBERSHIP

PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSKLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA”

(Visited 776 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge