Parkinson: Adakah Ia Penyakit Keturunan?

By | February 24, 2016

Assalamualaikum,

Pernah tak anda mendengar penyakit parkinson? Biasanya kan, penyakit ni cuma ada pada orang tua.

Teringat zaman fatim masih sekolah rendah, ada seorang cikgu yang mengajar kami Subjek Jawi. Cikgu tu pun dah agak berumur juga masa tu. Setiap kali beliau menulis dekat papan hitam, mesti tangan beliau macam bergetar.

Masa tu, hairan jugaklah, kenapalah tangan cikgu ni macam orang menggigil ek? Budak-budak, manalah tahu apa-apa. hehe.

Pada masa tu, fatim tak pernah dengar lagi penyakit parkinson ni. hehe.. Dengar berita, bahawa cikgu tu dah meninggal dunia, inna lillahi rajiun..

Al-Fatihah, fatim sedekahkan buat beliau yang banyak memperkenalkan jawi. Kalau bukan kerana dia, mungkin sampai sekarang fatim tak pandai baca jawi. Terima kasih cikgu. hehee..

Apakah Parkinson?

Penyakit Parkinson bukannya sejenis penyakit berjangkit. Penyakit Parkinson adalah keadaan di mana daya kawalan otot seseorang itu merosot dengan teruknya sehinggakan pengidapnya tidak mampu mengurus diri sendiri.

Gejala Parkinson berlaku secara senyap dan kebanyakan pesakit tidak menyedari mereka menghadapi masalah ini. Biasanya, pasangan (suami atau isteri) adalah orang pertama menyedari gejala ini.

Punca Parkinson yang dikenali sebagai penyakit orang tua masih belum diketahui secara tepat tetapi dipercayai ada kaitan rapat dengan keturunan, dan hampir 10 peratus pesakit mewarisinya daripada keluarga mereka. Manakala 90 peratus lagi masih misteri, walaupun disyaki ia ada kaitan dengan faktor alam sekitar, terutama kandungan racun serangga dan rumpai dalam makanan.

Penyakit Parkinson bukannya gejala semula jadi pada orang tua dan pengidapnya boleh menikmati tahap kesihatan yang baik sekiranya mendapatkan rawatan. Adalah penting untuk tidak cepat putus asa atau berasa rendah diri kerana pengidap penyakit Parkinson masih ada peluang untuk menjalani kehidupan sempurna.

Gejala

  • Tangan, kaki atau badan menggeletar
  • Masalah pergerakan tidak normal (dyskinesia)
  • Kepala, tangan dan kaki bergoyang seperti menari
  • Serangan bermula pada sebelah badan
  • Penyakit bertambah buruk jika pesakit mengalami tekanan perasaan
  • Tekanan darah akan lebih tinggi
  • akan menjadi lebih parah jika dalam emosional

Punca

Dipercayai, hampir 10 peratus kes, adalah berpunca dari keturunan, manakala 90 peratus pula, masih belum dikenal pasti.

Rawatan

  • Ubat seperti madopar atau sinemet (perlu diambil sebaik penyakit dikesan)
  • Latihan fisioterapi (menguatkan otot dan melicinkan pergerakan badan)
  • Pembedahan rangsangan otak dalaman
  • Pembedahan otak pallidotomy (kedua-dua pembedahan hanya dibenarkan selepas ubat tidak berkesan)
  • Kaunseling dan sokongan keluarga untuk mengelakkan tekanan

(Sumber: Wikipedia.com)

Supplemen Shaklee Yang Di Cadangkan

 

12705536_10208453727408773_146316282938271951_n

 

Testimoni Vivix

 


BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? Untuk mengetahui harga produk shaklee, BOLEH KLIK DI SINI
PENGEDAR SAH SHAKLEE MALAYSIA (SHAKLEE ID 887938)

011-3201 4534 (Sms/WhatsApp)

FatimahBtTony@gmail.com

Kedai Vitamin FatimahTony.Com (FB Page)

VivixShaklee.ByFatimah (IG)

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN: KLIK DI SINI

BOLEH TERUS DAFTAR AHLI MENGIKUT LANGKAH-LANGKAH DI SINI

ASK ME HOW OR SIGN UP HERE. (then click join now)

 

“INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN? BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..

MODAL SERENDAH RM 79.50 (SM) / RM90.10 (SS). BACA SINI UNTUK KETAHUI BAGAIMANA DAPAT  --> FREE MEMBERSHIP

PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSKLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA”

(Visited 184 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge