8 Tips Untuk Berhenti Merokok Secara Semulajadi

By | December 7, 2015

Assalamualaikum,

Merokok adalah satu tabiat buruk pada orang yang tak merokok. Betul tak? Tapi kan, bagi perokok pula, hidup seolah-olah tiada makna, jika tidak merokok walaupun hanya sebatang sehari.

Kalau kita biasa pergi ke tandas awam, jangan terkejut kalau melihat begitu banyak puntung rokok yang dibuang di luar tandas. Dalam tong sampah pun ada. Even fatim sendiri pun hairan jugak, bagaimanalah keadaan perokok ni semua, kalau semua kilang rokok hangus terbakar. Kalau tidak pun, semua pekerja kilang rokok mogok. hahahaa.

Tapi, para isteri semua. Kalau anda ada masalah suami yang kuat merokok tu, apa kata anda cuba tips yang bakal fatim kongsikan ni. 🙂

Sebelum tu, fatim nak hidangkan anda dengan sebuah video, perkongsian seorang suami yang heavy smoker, dalam usaha untuk dia berhenti merokok. Apa yang dia dah buat? Jom sama-sama kita tonton. 🙂

tips berhenti merokok

 

1. Lengahkan

Jika ada rasa mahu ‘pekena sebatang’ lengahkan. Lewatkan 10 minit. Buatlah perkara lain dulu. Minum kopi atau buat apa saja yang boleh mengalihkan perhatian. Ulang sebanyak mungkin bila tiba rasa nak merokok.

2. Tolak konsep “cukuplah sebatang”

Jangan terpedaya dengan “cukuplah sebatang”. Tak payah hisap langsung jika sudah ada keinginan nak berhenti merokok. Ini kerana sebatang rokok akan menyebabkan keinginan untuk merokok akan bertambah sehingga habis sekotak.

3. Elakkan punca merokok

Kenali apa punca merokok. Contohnya sebab nak setaraf dengan kawan-kawan, elakkan stress, duduk melepak atau berkumpul dengan kawan-kawan. Cuba sebaik mungkin untuk mengelak dari terlibat dengan punca-punca merokok ini.

4. Bersenam

Amalkan rutin 30 minit senaman setiap hari. Jika berada di pejabat, cuba lakukan senaman ringan bila timbul keinginan untuk merokok.

5. Berlajar untuk bertenang

Antara penyebab tabiat merokok adalah stress. Jadi, bagi mengurangkan rasa stress, cubalah berusaha untuk bertenang dan bijak dalam menangani situasi yang boleh menimbulkan stress. Contohnya, ambillah air sembahyang ataupun melakukan teknik deep breathing (2 saat tarik nafas – 4 saat tahan – 8 saat hembus nafas keluar).

6. Libatkan keluarga dan rakan-rakan

Beritahu ahli keluarga dan rakan-rakan, bahawa anda mahu berhenti merokok. Minta bantuan mereka untuk sentiasa mengingatkan anda dan menegur anda, jika timbul keinginan untuk merokok.

7. Mengunyah

Bila timbul keinginan untuk merokok, cubalah untuk mengunyah chewing gum. Ini kerana, tabiat mengunyah akan membantu mengurangkan keinginan anda untuk merokok.

8. Guna alat bantuan

Kini banyak dah alat untuk membantu berhenti merokok di jual di pasaran. Antaranya nikotin tablet, patches, gula-gula getah bagi memenuhi keperluan nikotin yang menggila. Ataupun, anda juga boleh cuba Vivix Shaklee. Tonik vivix ini dipercayai mampu membuat anda rasa hilang keinginan untuk merokok.

Jom baca testimoni customer yang mengambil vivix untuk membantu beliau berhenti merokok. 🙂

Berhenti Merokok Dalam Masa 2 Minggu:

“Alhamdulillah. Usaha menjauhkan diri dari yang haram diteruskan.
 
Beberapa hari lepas wife tetiba bagi sesudu vivix. Rasa macam ribena yang amat pekat. Dia kata elok untuk jantung. Tanpa usul periksa saya pun makan la. Keesokan harnya saya mula hilang satu ‘nikmat’ hidup bila sedut sebatang rokok. Puiii pahit giler. Rasa macam hisap rokok masa demam (perokok tegar tau ni). Saya continue hisap rokok beberapa hari tanpa berjaya menghabiskan rokok sampai ke puntung. 
 
Saya tanya dia apa benda ni. Dia kata vivix ni memperbaiki DNA manusia terutama sekali bahagian jantung dan organ-organ yang berkaitan. DNA kita akan balik ke asal macam mana yang dikurniakan kepada kita dan sepatutnya dipelihara. So organ dalaman yang selama ini dah terbiasa dengan nikotin dan segala macam racun membunuh tu akan jadi sempurna balik. Hah whatever la sayang….
 
Selang beberapa hari saya sendiri amik B ni. Saja nak tengok macam mana hasilnya. Alah bukan tak pernah ambil niquitin dan macam2 tin yang ada kat pasaran. Benda2 tu mengurangkan kebergantungan terhadap nikotin tapi fikiran tak boleh lupa nikmatnya rokok. Kalau menjadi pun lambat hasilnya. Makan minggu atau bulan jugak. So esok paginya bila hisap sebatang terus rasa macam nak muntah. Uish biar betul ni. Sejam kemudian cuba lagi dan perghhh. Berhenti kereta tengah jalan, Macam rasa merokok melebihi 20 batang sehari padahal baru sebatang dua jer hisap.
 
Alhamdulillah Tuhan dah tarik satu nikmat yang sia2 ni dan gantikan dengan nikmat yang lebih bermakna. Hidup yang lebih sihat. Tribute to my lovely…”
Testimoni 2


BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? Untuk mengetahui harga produk shaklee, BOLEH KLIK DI SINI
PENGEDAR SAH SHAKLEE MALAYSIA (SHAKLEE ID 887938)

011-3201 4534 (Sms/WhatsApp)

FatimahBtTony@gmail.com

Kedai Vitamin FatimahTony.Com (FB Page)

VivixShaklee.ByFatimah (IG)

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN: KLIK DI SINI

BOLEH TERUS DAFTAR AHLI MENGIKUT LANGKAH-LANGKAH DI SINI

ASK ME HOW OR SIGN UP HERE. (then click join now)

 

“INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN? BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..

MODAL SERENDAH RM 79.50 (SM) / RM90.10 (SS). BACA SINI UNTUK KETAHUI BAGAIMANA DAPAT  --> FREE MEMBERSHIP

PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSKLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA”

(Visited 30 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge