Tips Penjagaan Kulit Berminyak Dan Berjerawat

By | December 6, 2015

Assalamualaikum,

Apa khabar jelitawan dan rupawan hari ini?

Ada orang, walaupun kulit jenis berminyak, tapi jarang tumbuh jerawat. Tapi, bila yang tumbuh jerawat tu, mudah je nampak berminyaknya kulit wajah. hehe.

Hakikatnya, setiap individu mempunyai jenis yang berbeza. Sebab tu, penjagaan kulit muka pun tak sama juga. hehe. Jom kenali jenis kulit anda.

Cara Mudah Mengetahui Jenis Kulit Wajah Anda

Ramai orang yang melakukan perawatan kulit wajah tanpa terlebih dahulu mengetahui jenis kulit wajah yang mereka miliki. Mengetahui jenis kulit adalah sangat penting, kerana ia menentukan perbezaan jenis alat kosmetik dan perawatan yang perlu anda terima.

Tahu tak anda, jika tersilap pilih produk yang tidak sesuai dengan kulit, alamatnya, hancurlah kulit muka sebab produk tu.

Samalah dengan kisah dalam video yang bakal fatim nak kongsikan ni. Kesian tau, bila tersilap pilih produk. Nak tahu apa yang berlaku pada wanita ini, selepas dia tersilap pilih produk, jom tonton. 🙂

Tak rugi pun, video ni tak sampai 2 minit, tapi padat dengan perkongsian yang menarik.

 

 

Kenali Jenis kulit wajah Anda. 

1. Kulit berminyak

Basahkan wajah anda dan biarkan sehingga kering. Kemudian, gunakan tisu atau jari tangan untuk menekan bahagian kening, pipi dan dagu. Jika anda lihat ada minyak pada tisu atau jari, maka itu bermaksud kulit wajah anda adalah jenis yang berminyak.

2. Kulit kering

Ulangkan kaedah seperti di atas. Jika anda tidak melihat ada minyak pada tisu atau tangan, itu bermaksud kulit wajah anda adalah jenis kulit kering.

3. Kulit kering-berminyak

Kebiasannya, orang yang mempunyai kulit jenis ini, akan mempunyai bahagian muka yang berminyak pada tempat tertentu seperti di kening, hidung dan dagu, manakala, bahagian lain pula kering.

Kebiasaannya, individu yang mempunyai jenis kulit berminyak atau kering-berminyak, sering berdepan dengan risiko kulit yang mudah berjerawat. Jom tengok, tips yang berguna untuk menjaga kulit muka berjerawat.

Tips Penjagaan Kulit Muka Berminyak Dan Berjerawat

tips penjagaan kulit berminyak dan berjerawat

 

1. Basuh muka paling kurang 2 kali sehari dengan sabun yang betul. Jangan basuh muka dengan menggunakan sabun badan kerana tahap kealkaliannya adalah berbeza. Seeloknya, gunakan sabun muka jenis pengawalan minyak contohnya, Vaseline (Oil Control).

2. Elakkan makanan yang berminyak seperti daging burger segera.

3. Elakkan makanan laut seperti sotong, ketam, udang dan sebagainya KECUALI ikan. (Terpulang kepada kulit individu contohnya, fatim boleh makan kerang, ketam.)

4. Elakkan makanan seperti kacang tanah. (Bagi fatim, fatim tidak boleh makan kacang tanah, tetapi fatim boleh makan kacang kuda, almond, gajus dan lain-lain. Ia terpulang kepada kulit individu.)

5. Elakkan daripada mengguna tuala badan untuk mengelap muka selepas mandi kerana kulit yang sensitif adalah sangat sensitif dengan kekotoran. Gunakan tuala kecil yang lain atau tisu.

6. Mengamalkan 2 biji sehari Vitamin C 500mg. Ia sangat-sangat membantu masalah kulit muka berjerawat, berminyak dan resdung.

Note: Tips Penjagaan Kulit Muka Berjerawat & Cara Penjagaan Kulit Muka Berminyak ini adalah bergantung kepada tahap masalah kulit individu. Tips diatas adalah contoh yang boleh anda amalkan.

Owh baru le tahu yer tak. Tapi rasanya fatim ok lagi kalau makan berpada-pada semua tu. Kalau over hah.. Memang naik le jawabnya hehe. Tapi satu lagi yang fatim dapat tahu kalau makan makanan yang pedas-pedas selalu sangat, memang naik le jerawat kat muka ni. Tapi tu le kalau dah minat payah le sikit. Pedas pulak bukan sikit-sikit mana le jerawat tak menggila hehe. Tapi sekarang dalam peringkat nak perturunkan kepedasan perlahan-lahan hehe.

Makanan Untuk Kesihatan Kulit Wajah

 

https://i1.wp.com/30.media.tumblr.com/tumblr_m2v7zpqA4l1ru1lemo1_500.jpg?resize=584%2C769

Set Sri Ayu Shaklee

Siapa yang tak nak kulitnya cantik berseri-seri kan? fatim yakin, semua orang nak kulit yang cantik, lembut, gebu, tiada jerawat…

Dan kalau ada rupa paras yang cantik pun tapi kulit muka tak bersih, nampak kusan, berjerawat, dah tentu seseorang tu nampak lebih tua daripada usia sebenar kan….Okay..jom kita tengok fungsi bagi setiap vitamin bagi mendapatkan KULIT YANG CANTIK!

 

set kecantikan kulit

blue-buy-button

Berminat untuk memiliki set kecantikan kulit shaklee? Klik button untuk membuat pesanan.

Manfaat Energizing Soy Protein

  • Asid Amino membina otot manusia, kuku, rambut, darah, organ, kulit, kelenjar, 50,000 jenis protein, 20,000 jenis enzim dan lain-lain.
  • Pengambilan Energizing Soy Protein Shaklee adalah kunci untuk mengekalkan kulit muda dan otot serta memastikan kita sentiasa bertenaga.
  • Merangsang regenerasi kulit dan otot, memulihkan kedutan, sebagai anti-penuaan, mengembalikan keserian kulit dan kelembutan-lembutan otot, sekali gus mempercepatkan pemulihan luka danmenghilangkan parut

Manfaat Vita-E Complex Shaklee

  • Menjaga kesegaran dan keremajaan kulit
  • Melindungi kulit dari sinar ultra-ungu
  • Menjaga kelembapan kulit
  • Menghapuskan radikal bebas yang merosakkan sel

Manfaat Sustained Release Vita-C Plus Shaklee 

  • Sebagai antioksidan kuat yang melindungi kulit daripada pencemaran udara dan sebagainya
  • Merangsang pembentukan dan peningkatan produksi kolagen kulit, yang akan menjaga kekenyalan, kelenturan, serta kehalusan kulit
  • Mencerahkan kulit

Manfaat Vitamin B Complex

  • Sebagai pelembap
  • Mencegah pigmentasi
  • Melambatkan tanda penuaan
  • Mengubati jerawat

 


BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? Untuk mengetahui harga produk shaklee, BOLEH KLIK DI SINI PENGEDAR SAH SHAKLEE MALAYSIA (SHAKLEE ID 887938)

011-3201 4534 (Sms/WhatsApp)

FatimahBtTony@gmail.com

Kedai Vitamin FatimahTony.Com (FB Page)

VivixShaklee.ByFatimah (IG)

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN: KLIK DI SINI

BOLEH TERUS DAFTAR AHLI MENGIKUT LANGKAH-LANGKAH DI SINI

ASK ME HOW OR SIGN UP HERE. (then click join now)

 

“INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN? BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..

MODAL SERENDAH RM 79.50 (SM) / RM90.10 (SS). BACA SINI UNTUK KETAHUI BAGAIMANA DAPAT  --> FREE MEMBERSHIP

PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSKLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA”

(Visited 2,373 times, 3 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge