Ibu Hamil Aktif Lebih Mudah Bersalin… Betul Ke?

By | September 26, 2015

Seorang ibu hamil yang aktif semasa hamil, bakal melahirkan anak yang cergas. Bukan sahaja perlu aktif, bahkan anda perlu membiarkan diri anda berada di dalam emosi yang ceria dan sentiasa tenang. Ini kerana, setiap perasaan yang anda alami semasa hamil, boleh dirasai oleh bayi anda. 🙂

Jom baca perkongsian seorang ibu yang sangat menarik ni. Yang saya ambil ni, bukan petikan penuh tau. Kalau nak baca lebih lanjut, boleh klik drypers.com yer. 🙂

IBU AKTIF, ANAK CERIA

Alhamdulillah mengandung kali ini aku dikurniakan kesihatan yang baik. Aku tidak perlu mengambil cuti sakit sepanjang kehamilan.Kawan2 juga hairan melihat aku sentiasa aktif dan ceria di tempat kerja.Walaupun banyak kerja di sekolah namun aku dapat menyiapkannya dgn sempurna.

Di awal kehamilan pada bulan november 2013 aku dan keluarga pergi bercuti ke Korea selama 9 hari. Alhamdulillah sepanjang percutian aku dan kandungan sihat. Walaupun kami banyak berjalan dan melawat tempat2 yang menarik aku tidak sedikitpun penat atau letih malah aku lebih aktif berjalan berbanding org lain. Cuaca di korea ketika itu sgt sejuk -6°c. Setiap perjalanan gan aktuviti yg dilakukan berjalan lancar.

Pengalaman yg paling tidak dpt aku lupakan sepanjang kehamilan ini sewaktu saat aku ingin bersalin. Aku bersalin awal seminggu dari jangkaan dan buat pertama kalinya aku bersalin di dalam bulan puasa.Aku merasa sakit jam 3pagi 5/7/14 . Waktu itu sakit ku 15minit sekali.Aku masih blh bertahan.

Alhamdulillah semuanya selamat dan dipermudahkan.Tidak ada luka dan sakit yang kuat kali. Aku rasakan inilah yg paling senang sekali saat aku bersalin. Mungkin ini salah satu sebab aku terlalu aktif waktu hamil jadi proses bersalin aku begitu mudah. Alhamdulillah ya Allah. Bayiku dilahirkan dgn berat 2.9kg dan sihat sempurna. Aku juga diberikan kesihatan yg baik sepanjang proses perpantang dan kini bayi ku genap 2 bulan lebih. Bayi ku sudah pandai senyum dan mengiring…setiap hari aku tak sabar melihat bayiku membesar dgn sihat dan ceria.

Seronok kan? 🙂

Sebenarnya, banyak faedah yang ibu hamil boleh dapat dengan mengaktifkan diri semasa sedang hamil.

Apakah kebaikan bersenam semasa hamil?

Jika anda biasa bersenam untuk kecergasan, anda mungkin merasa lebih mudah untuk menyesuaikan diri dengan kehamilan berbanding mereka yang kurang cergas. Senaman dapat memperbaiki tona otot, membuat anda lebih kuat dan berdaya tahan. Ini seterusnya akan:

  • membantu anda menyokong berat badan yang meningkat;
  • membantu anda bersedia bagi menghadapi tekanan fizikal semasa proses bersalin;
  • memudahkan anda kembali kepada bentuk badan asal selepas bayi anda lahir.

Sebelum anda memulakan sebarang program senaman, pastikan anda ikut panduan keselamatan bersenam semasa hamil.

Di bawah ni pula, saya nak kongsikan dengan anda, mengenai seorang ibu hamil yang gigih memanjat tangga naik candi borobodur tatkala hamil 7 bulan. Wow… Best kan. Yang paling best tu, beliau turut kongsikan apa yang beliau amalkan semasa hamil, yang membantu beliau menjadi ibu hamil yang kuat. Bestnyer..

Selalunya, bila dah 7 bulan, nak panjat tangga yang tak tinggi mana pun, rasa mengah. Ni kan pulak nak panjat tangga candi borobodur. hehe.. Kalau anda sekarang ni rasa macam tak bermaya je, memang perlu sangat menonton video ni. Memang terbaik perkongsian beliau. 🙂

 

Ibu Hamil Kuat Boleh Naik Flight & Panjat Candi Borobudur! Fuyooo! from iReach HD on Vimeo.

Rasa takut nak aktif sangat semasa hamil? Cubalah berbincang dengan doktor gynae anda, dan tanya jenis senaman yang anda boleh lakukan agar tidak mengganggu kandungan anda. 🙂

Kebanyakkan customer saya, mereka sangat suka mengambil full set ibu hamil. Antara vitamin yang menjadi pilihan mereka sudah pastilah,

  • B Complex
  • Ostematrix
  • Sustained Release Vita-C Plus
  • Energizing Soy Protein
  • Vita-Lea Iron Formula
  • Omega Guard

vitamin ibu hamil


BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? Untuk mengetahui harga produk shaklee, BOLEH KLIK DI SINI PENGEDAR SAH SHAKLEE MALAYSIA (SHAKLEE ID 887938)

011-3201 4534 (Sms/WhatsApp)

FatimahBtTony@gmail.com

Kedai Vitamin FatimahTony.Com (FB Page)

VivixShaklee.ByFatimah (IG)

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN: KLIK DI SINI

BOLEH TERUS DAFTAR AHLI MENGIKUT LANGKAH-LANGKAH DI SINI

ASK ME HOW OR SIGN UP HERE. (then click join now)

 

“INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN? BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..

MODAL SERENDAH RM 79.50 (SM) / RM90.10 (SS). BACA SINI UNTUK KETAHUI BAGAIMANA DAPAT  --> FREE MEMBERSHIP

PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSKLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA”

(Visited 133 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge