Atasi Masalah Period Tidak Teratur Untuk Tingkatkan Peluang Mengandung

By | September 11, 2015

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Setiap wanita yang bergelar isteri, pasti tidak selesa dengan masalah period yang tidak teratur.

Kadang-kadang tu sampai sangat STRESS sampai terbawa-bawa ke benda lain, macam situasi kat bawah ni. Takut-takut pula yer ni petanda kepada sebarang penyakit yang tak diketahui. Mungkinkah isteri anda atau anda sebenarnya ada penyakit endometriosis, atau PCOS? Ish.. takut pulak kan? 🙂

Agak-agak, ada tak anda mengalami situasi seperti di bawah ni?

Situasi 1

Isteri asyik-asyik nak mengamuk je. Asyik-asyik nak merajuk atau sikit-sikit tak boleh. Boleh kata, banyak sangatlah yang tak boleh. Kalau berpanjangan, rumah tangga boleh jadi panas. Yang lelaki asyik ingat isteri dia ok je sebab setiap kali tanya, “awak ok”, isteri dia pasti jawab, “i oke je”, padahal sang isteri nak di belai-belai nak di tolong. Betul tak? hehe

Situasi 2

Sukar nak merancang hubungan suami isteri. Lebih-lebih lagi kalau yang duduk berjauhan. Suami kerja kat Delhi (India) dan isteri pula berkhidmat di Shanghai (China). 3-6 bulan baru boleh ambil cuti nak bersua muka. Dah susah-susah ambil cuti & travel jauh-jauh, pun masih tak dapat bersama. Ingatkan dah lampu HIJAU, sekali masih lampu MERAH. Haid tak teratur punya pasal. Sedih? Kecewa? rugi pun ade..

Situasi 3

Dan yang pasti, sukar nak merancang kehamilan. Dah kahwin 5-7 tahun, tapi masih belum ada rezeki atau elok-elok dah bajet nak anak setiap 2 tahun, sekali lepas setahun pun tak dapat anak lagi. Bila haid tak datang-datang, tak tahu masa tu subur ke tak ke, tau-tau dah mengandung. Ini yang bila doktor beritahu, “tahniah, awak berbadan dua”, kita tak tahu nak gembira terlompat-lompat atau seram sejuk nak tunggu timing cantik baru nak beritahu suami.

Begitu serius kan haid tak teratur nih?

 

punca period tidak teratur

Terdapat beberapa punca yang boleh menyebab berlakunya haid tidak teratur ini.

Antaranya,

1. Kegemukan – berat badan berlebihan ataupun obesiti boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon estrogen di dalam badan wanita. Ia seterusnya menyebabkan gangguan kepada kitaran haid

2. Kehamilan – haid tidak akan datang sekiranya anda positif hamil. Ini kerana ovum yang di keluarkan pada kitaran haid sebelumnya telah di senyawakan.

3. Berlebihan hormon prolaktin – hormon prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid lewat untuk berbulan-bulan lamanya.

4. Terlalu kurus – tidak cukup lemak di dalam badan juga boleh menganggu kitaran haid anda. Oleh itu , anda haruslah mempunyai berat badan yang sihat dan seimbang.

5. Masalah kesihatan – sakit secara tiba-tiba seperti demam , selsema , ataupun penyakit yang memerlukan rawatan intensif mampu memberikan tekanan fizikal kepada tubuh dan sekaligus menganggu kitaran haid.

6. Menopaus – ia biasanya berlaku kepada wanita yang berusia lewat 40 an. Pada kebanyakkan kes, haid akan semakin sedikit dan jarang-jarang berlaku.

7. Pencegah hamil  – pil atau ubat-ubatan hormon pencegah hamil seperti depo-provera atau implanon boleh menyebabkan gangguan haid. Terdapat sesetengah wanita yang tidak di datangi haid sepanjang menggunakan implanon.

8. Tekanan @ stress – stress atau tekanan dalam bentuk fizikal dan mental samada dari tempat kerja atau kehidupan seharian mampu mempengaruhi hormon dan seterusnya kitaran haid seseorang.

9. Penyusuan badan – sekiranya anda menyusukan bayi secara eksklusif, hormon di dalam badan anda lebih menyediakan badan anda untuk menghasilkan susu untuk si bayi. Terdapat sesetengah ibu menyusu yang langsung tidak di datangi haid sehingga 1-2 tahun lamanya.

10. Tersilap pengiraan – 40% wanita di dapati gagal mengingati tarikh hari pertama LMP mereka. Jumlah hari dalam kitaran haid mereka juga tidak tepat antara 28-35 hari. Ini boleh memanjangkan lagi kitaran untuk sampai ‘hari subur’ dan kesilapan menjangka kedatangan haid yang seterusnya.

11. Masalah Tyroid – hormon yang di rembeskan oleh tiroid boleh menyebabkan gangguan kepada hormon badan sekaligus kitaran haid wanita.

12. Ubat-ubatan – jamu tradisional, ubat kurus ataupun ubat-ubatan penyakit kronik boleh menyebabkan gangguan kitaran haid wanita.

Salah satu cara untuk mendapatkan kitaran haid yang teratur, adalah dengan menstabilkan hormon tubuh badan.  Tubuh badan sebenarnya mempunyai keupayaan yang luar biasa untuk mengimbangi sendiri.  Apa yang diperlukan adalah pemakanan yang seimbang dan lengkap.

Antara keperluan seimbang yang diperlukan oleh badan adalah Multivitamin, B Complex, Magnesium dan Antioksidan. Semua ini diperlukan untuk membantu tubuh kita menghasilkan hormon dengan seimbang.

 

Namun setiap masalah, pasti ada jalan penyelesaian. Ingin tahu, bagaimana wanita di dalam video ini menyelesaikan masalah period tidak teratur dia? Jom tonton video penden ini. 🙂

 

Best kan pengakuan dia.

Selepas ambil Shaklee, bukan setakat haid je teratur tau malah lebih bertenaga, dah tak emo dan yang penting suami makin sayang tau!!!

Salah satu supplement yang membantu masaalah kitaran haid ni adalah GLA. GLA ni pon boleh melegakan senggugut yang teruk tau!!

GLA Complex Shaklee mengandungi GLA (Gamma Linolenik Asid) dan sunflower oil. GLA telah digunakan oleh ramai wanita untuk memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan.

Ia merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin iaitu hormon yang membantu badan mengawalatur proses-proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid-asid lemak Omega-6.

Jom kita tengok fungsi lain GLA.

gla untuk kesuburan

 

Mungkin anda juga berminat:

 


BERMINAT DENGAN PRODUK SHAKLEE? Untuk mengetahui harga produk shaklee, BOLEH KLIK DI SINI
PENGEDAR SAH SHAKLEE MALAYSIA (SHAKLEE ID 887938)

011-3201 4534 (Sms/WhatsApp)

FatimahBtTony@gmail.com

Kedai Vitamin FatimahTony.Com (FB Page)

VivixShaklee.ByFatimah (IG)

ATAU UNTUK BACA LEBIH LANJUT TENTANG KEAHLIAN: KLIK DI SINI

BOLEH TERUS DAFTAR AHLI MENGIKUT LANGKAH-LANGKAH DI SINI

ASK ME HOW OR SIGN UP HERE. (then click join now)

 

“INGIN MENJANA PENDAPATAN 3-4-5-6 ANGKA SEBULAN? BERDAFTAR SEBAGAI AHLI SHAKLEE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN DAN MENIKMATI FAEDAH-FAEDAH LAIN..

MODAL SERENDAH RM 79.50 (SM) / RM90.10 (SS). BACA SINI UNTUK KETAHUI BAGAIMANA DAPAT  --> FREE MEMBERSHIP

PENGEDAR SELURUH NEGARA DIALU-ALUKAN UNTUK BERSAMA DALAM GROUP EKSKLUSIF KAMI & ANDA AKAN DI BANTU SEHINGGA BERJAYA”

(Visited 1,192 times, 2 visits today)

2 thoughts on “Atasi Masalah Period Tidak Teratur Untuk Tingkatkan Peluang Mengandung

  1. Pingback: 5 Tips Untuk Mendapatkan Anak Lelaki Menurut Dr Pakar Puan | Diari Fatimah

  2. Pingback: TESTIMONI: Cyst Kembali Mengecut Dan Aturan Period Kembali Teratur | Diari Fatimah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge